søndag, februar 10, 2008

Stød eller ikke stød?

Somme tider hører man et ord i radio eller tv, og man fatter ikke, hvorfor det bliver udtalt på den måde.

Sådan har jeg det med ordet amerikaner, som i de senere år mere og mere udtales uden stød i næstsidste stavelse. Jeg begriber det ikke, og det kan gøre mig vildt irriteret, selv om det måske i virkeligheden er mig, der bare ikke følger med tiden. Man synes jo, at ordene skal udtales på den måde, man er vokset op med.

Jeg har det på samme måde med navnet Maria - men hvad der er rigtigt og forkert her afhænger vist nok af, om man kommer fra øst eller vest for Store Bælt. Johanne har i min verden også stød på næstsidste stavelse, men ikke i min venindes. Hun har en datter, der hedder Johanne uden stød.

Hvordan siger du amerikaner - med eller uden stød?