tirsdag, oktober 20, 2020

Lysterapi i den mørke tid

De næste tre måneder er for mig noget af en udfordring på grund af manglen på lys, fordi dagene er korte. Jeg har de seneste mange år vidst, at jeg er en lysvampyr. En dag som i går med masser af sol fra morgen til aften holder jeg meget af.

For tre år siden købte jeg en lysterapilampe, og den bruger jeg hver dag fra begyndelsen af november. Det er en lampe med et behageligt lys. Den hjælper på energien og humøret i løbet af få dage og får mig til at føle mig meget mere frisk. Jeg har læst, at man helst skal sidde i lyset om morgenen eller om formiddagen. Jeg har lampen stående cirka 50 centimeter væk, og man behøver ikke at kigge ind i lyset.

Jeg får ½ times lys om morgenen, mens jeg spiser morgenmad og læser aviser. Det er meget effektivt. Sådan en omgang lysterapi kan jeg anbefale alle, der som jeg har det svært med manglen på lys. Min lysterapilampe hedder Lumie Vitamin L.

Jeg holder også meget af at sidde lidt i solen hver dag, når der er mulighed for det - bare et kvarters tid. Det giver jo også D-vitamin ud over, at det føles rart.

Billederne er fra vores travetur i går fra Kikhavn til polarforskeren Knud Rasmussens hus, som ligger 30 meter oppe på toppen af Spodsbjerg tæt ved Spodsbjerg Fyr.