torsdag, oktober 08, 2020

Sommerfugle og bier og lidt ferie

I går aftes så jeg det sidste afsnit af serien 'Giv os naturen tilbage'. Det er et projekt, der handler om at redde sommerfugle, bier og vilde planter. DR kalder det Danmarks største naturforandring, hvor man har fået private borgere, erhvervsliv, landbrug og kommunens ansatte til at være med. Jeg håber, serien har åbnet mange danskeres øjne for, hvad vi selv kan gøre for at tiltrække mange flere sommerfugle og bier - ja, insekter i det hele taget. Projektet har kørt i et år, og resultatet afslørede, at man nemt kan få en meget stor stigning i antallet af insekter og arter. Har man bare en altan, kan den også bruges til insektvenlige blomster. Det var spændende at se, at man kan lave et insekthotel ved at bore huller i en gammel stolpe og hænge den op på en sydvestvendt væg. Jeg har været meget glad for denne serie og har skrevet navnene på planter, man med fordel kan bruge i sin egen have. Det er  blandt andet røllike, storkenæb, blodkløver, kællingetand, blåhat, engelskgræs og lancetvejbred.  Nu samler jeg frø af vilde planter, hver gang jeg går tur :-)

Men ellers fylder det en del her, hvor meget coronaen begrænser  - jeg har fx lige udsat vores udflugt med Oplevelsesgruppen. 

Træerne i skellet ind til naboen er blevet fældet, og nu ligger 18 kæmpestore træer savet op i mindre stykker og venter på at blive lagt i pæne stabler. At de mange træer endelig er blevet fældet, kan vi takke vores nye naboer for.  De er havemennesker og er fyldt med idéer, som jeg suger til mig.    

Næsten hele Blogland er gået i feriemode, kan jeg se.    Nu vil jeg holde efterårsferie i nogle dage. Vi skal nemlig være sammen med vores engelsk/svenske familie - jeg glæder mig til gensynet, og der er mange ting, der skal forberedes :-)