mandag, oktober 12, 2020

Rimfost - og en snak om sommerfugle

Det er blevet koldt nu, og et par morgener har der været rimfrost i haven. Vi bruger brændeovnen flittigt nu, og det synes Hannibal er en rigtig god idé. 

Vi har jo haft familiebesøg, og jeg holder meget af at vise børnene mine fugle lige uden for køkkenvinduet. Fortæller dem, at jeg fodrer fuglene hver dag. Da vi gik rundt i haven, så vi en bunke rådyrekskrementer, og jeg spurgte dem, hvilket dyr, de troede det var fra. Kanin! Det var jo et godt gæt, selv om det ikke var sandt :-)

Jeg havde købt tre små notesblokke med tegninger af sommerfugle - en til til hvert af børnene - og det gav os en god snak om, hvordan man tiltrækker sommerfugle i haven. 

På det sidste billede er det Estrid, der håndfodrer Hannibal. Hun er otte og ved, at man skal være rolig, når man omgås katte, hvis de ikke skal løbe deres vej.

Lørdag fulgte jeg Danmarks Naturfredningsforenings live-undervisning på Facebook om sommerfuglevenlige haver med sommerfugleeksperten Michael Stolze. Det var spændende! Udsendelsen blev optaget og ligger på foreningens Facebookvæg og begynder 00:21:40 inde.