mandag, april 26, 2021

Jeg drømmer om Sofiero ...

Jeg har en drøm om at besøge Sofiero Slotspark, mens rododendronbuskene blomster. Men i øjeblikket anbefales det jo desværre, at man ikke tager til Sverige. Vi har nær familie, der bor ved Kullen, og det ville være dejligt at mødes med dem ude i det fri i disse coronatider.

Hvis man er til lange traveture, kan man gå fra færgehavnen i Helsingborg til Sofiero - der er cirka 5 kilometer. Det gjorde vi i maj sidste år, hvor vi besøgte slotsparken lidt nord for Helsingborg. Vi fik gået 13 kilometer i alt i det fineste vejr, og det er vist nok det længste, jeg har prøvet at gå på få timer. Men når man kan holde alle de pauser, man vil, kan det lade sig gøre. Det tager en time og et kvarter at gå fra færgehavnen til Sofiero langs med vandet. Der er en lang og ret ny strandpromenade, hvor man kan kigge på skibe, havfugle og badegæster. Der er flere badeanstalter.

Jeg holder meget af Sofiero Slotspark. Den er især kendt for de meget gamle rododendronbuske, men der er mange andre blomster. Alt er arrangeret, så sammensætningen af farver er en fryd.

Man skal huske at have sit pas eller kørekort med! Vi havde mad og drikke med hjemmefra, og der er mange steder man kan sætte sig. Det er en udflugt, jeg virkelig kan anbefale.