torsdag, april 15, 2021

Rododendronparken ved Nivaagaard

Hvis du holder af blomstrende rododendronbuske og bor i Nordsjælland, vil jeg anbefale en tur til Nivaagaards store rododendronpark. Vi var der i går, men der er kun ganske få buske i blomst allerede nu. Det øverste billede her er fra i går.

Erik Hulegaard har gjort mig opmærksom på en fantastisk film af Mette Mærsk om rododendronparken.

Fra midt i maj og til begyndelsen af juni er det højsæson. I de sidste par år er det beplantede areal blevet udvidet med 500 nye rododendronbuske hvert år. Det er et fuldstændig overvældende smukt syn, når de blomstrer.

Der er gratis adgang til parken, og der er masser af bænke og enkelte borde, hvor man kan sidde med sin medbragte kaffe eller mad.  

For syv år siden fik jeg et tip om, at Nivaagaard har en enestående smuk rododendronpark. Det lod jeg mig ikke sige to gange, og siden har vi været der mange gange!  Den romantiske have har  små søer, gamle træer og et væld af rododendronbuske.