fredag, januar 21, 2011

Sjæl og videnskab

I øjeblikket sender DR2 en serie om 'Sjæl og videnskab' og bl.a. om parapsykologiske og metafysiske emner, som af mange jo afvises som overtro og vrøvl.

Jeg har netop set det første afsnit på nettet med overskiften ’Kan tanker helbrede os? Eller kan de ligefrem slå os ihjel?’ Flere og flere forsøg viser, at vores tro på helbredelse kan være vigtigere end den medicinske behandling, vi får. Virker medicinen overhovedet - eller er det troen, der virker? Og hvor farlige er negative tanker? Jeg kan anbefale at se den halve time – man får vendt sit verdensbillede fuldstændig på hovedet.

Anna Marie har skrevet et fint oplæg til serien her, og hun får som jeg den tanke, at de nye teorier kun vinder langsomt frem hos forskerne, fordi det sætter deres karriere på spil.

Jeg glæder mig til at se udsendelse 3, som handler om liv og død, og om det kan tænkes, at vi har levet før. Programmet besøger blandt andet en 4-årig dreng, der kan fortælle detaljeret om et tidligere liv. Så detaljeret, at forældrene kan finde en person, der passer på oplysningerne. På University of Virginia har man nu undersøgt 2500 børn med minder om tidligere liv ...

Serien har 6 afsnit og er tilrettelagt af Thomas Breinholt. Det er hver torsdag kl. 22:00 på DR2, og foreløbig er de tre første afsnit lagt ud på nettet.