fredag, november 06, 2009

ABC i ord og billeder: Gambia

Gambia
I dag er vi kommet til G i Petunias ABC i ord og billeder. For en del år siden var jeg i Gambia, og det var en stor oplevelse, som jeg aldrig vil glemme. Jeg kendte kun Afrika fra geografitimerne i skolen og var på en af de første charterrejser til Bathurst, der nu hedder Banjul. Stærkest i erindringen står den ubegribelige fattigdom. Unge kvinder og børn slæbte rundt på både babyer og større børn, alle tiggede, unge som gamle, og det var ikke muligt at gå i fred uden at blive spurgt, om man ville tage en person med til Danmark og hjælpe dem i gang her i vores rige land.

Kontrasterne var store - unge, smukke mennesker, der så ud til at hvile i sig selv, og tandløse, midaldrende i kæmpe frakker og huer i 45 graders fugtig varme. Al trafik foregik til fods, også selv om det var enorme afstande, der skulle tilbagelægges.

Overalt så man smukt kunsthåndværk og tøj. Jeg har stadig en batiknederdel, jeg syede af et stykke stof købt på et marked. Jeg brænder ikke for at komme til Gambia igen, men rejsen vil altid være en påmindelse om, hvor forskellige vilkår vi har, alt efter hvor vi tilfældigvis kommer til verden.

Billedet lige herunder er en butik, der sælger bl.a. lommetørklæder og skeer.

Her kan du se, hvad andre har fundet på og selv melde dig til.

Gambia_1

Gambia_3

Gambia