lørdag, november 07, 2009

Ferie og en særlig kost

Køer
Jeg har læst, at der netop er udkommet en kogebog bygget over den kost, munkene på den græske halvø Athos spiser. Det særlige ved den er, at den næsten ikke indeholder kød, men masser af fibre, og munkene rammes stort set aldrig af kræft, selv om de både ryger og drikker. Deres kost indeholde hver dag friske grøntsager og frugt, og fisk spiser de også. Kogebogen er skrevet af læge Stig Ekkert, som fortæller, at munkene lever stort set ligesom os, både med stress og dårlige tobaks- og alkoholvaner.

Det fik mig til at tænke på min mor, som besluttede sig for at blive vegetar som ganske ung. Da hun uddannede sig til husholdningslærer var hun engang sammen med sit hold på besøg i Kødbyen i København. Der så de, hvordan man dengang aflivede køer ved at slå dem for panden. Min mor fortalte senere, at oplevelsen fik hende til at love sig selv aldrig mere at spise kød - og det gennemførte hun. Men min mor slap dog ikke for at blive ramt af kræft og døde for 11 år siden. Alligevel synes jeg, det er interessant, hvis de græske munke på Athos aldrig får kræft, fordi de ikke spiser kød.

Jeg nyder tanken om at have ferie nu. Og om lidt, når jeg har spist morgenmad, vil jeg gå mig en tur og se, om alle bladene er faldet af træerne.

Rigtig god lørdag!