tirsdag, november 17, 2009

Hvordan er dit arbejdsmiljø?

Har dit firma en plan for dit helbred? Hvordan undgår man, at en medarbejder ligger søvnløs, fordi han ikke tror, han præsterer nok?

Avisen 24timer havde i går en stor og spændende artikel om, at virksomhederne sjusker med arbejdsmiljøet. Alle virksomheder har som bekendt pligt til at lave en plan, der skal sikre medarbejdernes fysiske og psykiske ve og vel med udgangspunkt i en arbejdspladsvurdering - en såkaldt APV.

Mange gør det bare ikke i praksis, selv om det har været et krav i over tyve år.

Det er især mindre virksomheder, der ser stort på arbejdspladsvurderingen. De store er bedre til at overholde de formelle krav, men spørgsmålet er, hvor ofte det udmønter sig i en konkret plan, der giver resultater. I hvert fald er det en kendsgerning, at folk går ned med stress på stribe, også i store virksomheder som den, jeg selv arbejder i. Dårligt arbejdsmiljø, herunder sygefravær og arbejdsulykker, koster 64 milliarder kroner om året, kunne man læse i artiklen.

Professor Tage Søndergård Kristensen, der driver firmaet Task Consult har denne opskrift på et godt arbejdsmiljø:

1. Påtag dig ikke for mange eller for svære arbejdsopgaver. De fleste er urealistiske i forhold til, hvad de kan nå. Øv dig i at sige nej.

2. Dit arbejde skal nytte noget, og derfor skal du kunne se en mening med det.

3. Sig godmorgen til dine kolleger, og få et knus, når du er nede. Den rigtige støtte på det rigtige tidspunkt har stor betydning på en god arbejdsplads.

4. Løn, forfremmelse og anerkendelse er vigtigt. Hvis du er god til at give kolleger et klap på skulderen, er der større chance for, at du også selv får det.

5. Hvis der sker ændringer på din arbejdsplads, så sørg for at få informationer om dem, og hvad de betyder for dig. På den måde undgår du utryghed.