torsdag, november 19, 2009

Min nye kogebog

Mere køkkenrevolution
Monsieur har lige foræret mig kogebogen 'Mere Køkkenrevolution fra Umahro' - sådan en kogebog, der kan få tænderne til at løbe i vand. Det er Oscar Umahro Cadogans tredje køkkenrevolution-bog (jeg er allerede den lykkelige indehaver af de to foregående), og han giver alle sine salater og retter et twist, så de opstår i en nytænkt og sund udgave. Umahro er uddannet i biokemi og har viet sit liv til at give andre mennesker viden om sundhed. På sin blog skriver han:
Min interesse i mad og ernæring startede med egen sygdom. Havde kronisk tarmbetændelse med alle følgesymptomer. Forestil dig en kombination af Salmonella, Campylobacter, kronisk træthedssyndrom, sklerose, ledegigt og psoriasis. Så passer det nogenlunde. Efter flere års sygdom, fandt jeg ud af at spise og "leve" mig rask.

En del af bogens opskrifter har været bragt i Femina, og principperne bag opskrifterne er bl.a. at fremhæve madens egen sødme med krydderier, men uden brug af sukker, og at bruge fuldkorn i stedet for tomme kulhydrater.

For mig er der ingen tvivl om, at vores mad betyder meget for vores sundhed og velvære - selv om mange tænder helt af på den tankegang. Men når man ser hans sindssygt lækre opskrifter, behøver man ikke at lide nød.

Monsieur skal for resten være hjertelig velkommen til selv at låne min nye kogebog ...