onsdag, august 19, 2009

En tur i tidsmaskinen

Furesøen
I går aftes fik jeg lyst til at gå en tur i skoven, hvor vi havde vores kano liggende i min barndom. Her i kanoklubben og ude på Furesøen har min far og jeg tilbragt mange hyggelige timer hver sommer - jeg i min mors elastikbadedragt, der kunne blive meget lang, når den blev våd. Det var dejligt at se stedet her igen og genkalde mig lugten af tjære fra broerne på en varm sommerdag.

Kluk – kluk – kluk! Sådan lyder det fra kanoens side, mens jeg kigger ud over Furesøen med fiskestangen i hånden. Det er brændende varmt, og jeg har min mors alt for store badedragt på - den er lavet af elastik nærmest, så den passer min 8-årige barnekrop, når den er tør. Men når den er våd, uha …

Vi sidder midt i sivene med åkander rundt om, og ænderne sejler lydløst forbi, og jeg synes de glor. De har en rede inde mellem sivene, men vi forstyrrer dem ikke. Vi, det er min far og mig. Min far har kun shorts og solbriller på og lader sig solbrænde, han sidder helt stille. Min mor er ikke med, hun vil hellere lave noget derhjemme, har hun sagt. Hun har også nok at gøre, for jeg har fået en lillebror i november, og han skal hele tiden have mad og puttes og have ren numse og sut. Min far har piben med, og det lugter så dejligt, når han tænder den. Måske synes ænderne også, at røgen lugter godt.

Mærkelig nok får jeg ikke bid på min bambusstang med rigtig fiskesnøre og krog, selv om jeg sidder i lang tid og venter. Jeg har en plasticpose parat, hvis nu der kommer en fisk …

Vi har madpakker med, min far og mig, og noget at drikke. Solen gør næsten ondt på skuldrene. ’Klik, klik’, siger det. Min far fotograferer mig - han elsker at tage billeder og at lave dem selv i køkkenet. ’Soler’, kalder han mig – det er mit kælenavn.

Om lidt sejler vi hen i Kinabugten ved Jægerhuset og bader, og måske får jeg en is …