mandag, august 31, 2009

Vild med dans

Jeg tror, at vi er mange, der som børn har gået til dans og har oplevet afdansningsballer, hvor både pigerne og drengene var i deres stiveste puds. Nogle mindes sikkert den tid med glæde - jeg mindes den med rædsel.

Da 'Vild med dans' blev sendt, trak det rigtig mange seere, og jeg
tror, at interessen for dans for manges vedkommende kan stamme fra
barndommens danseundervisning.

Da jeg i sin tid så Nils Malmros’ meget roste film 'Kundskabens træ', hvis
højdepunkt er et skolebal, kom jeg til at mindes stemningen fra barndommens
afdansningsballer. Filmen bygger på Nils Malmros’ egne
oplevelser som elev på Århus katedralskole, og hovedpersonerne er elever i 2.
mellem og omkring 14 år gamle. Der er altså ikke tale om et
afdansningsbal, men hele optakten til skoleballet, hvor eleverne marcherer
ind til tonerne af Johan Svendsens Fest-Polonaise, mindede mig om det ene afdansningsbal, jeg selv nåede at være med til, før jeg droppede danseundervisning.

Har du også minder fra barndommens afdansningsballer?