fredag, august 28, 2009

Frygt og virkelighed

Jeg læste en artikel i Berlingeren for nogle uger siden om frygt og virkelighed. Om at frygten for et flystyrt er helt ude af proportioner i forhold til risikoen for at få hjerte/karsygdomme, dø af fedme, kræft eller rygning. Men alligevel står frygten for flystyrt langt over den reelle risiko, som kun er 1 ud af 3 millioner.

SAS vurderer, at ca. 20 procent af passagererne lider af angst i et eller andet omfang. Flyskrækken kan være så intens, at nogle mennesker helt afholder sig fra at flyve. Jeg har fløjet flere gange over store afstande og kender udmærket den følelse, der kommer op i én, hvis motorerne pludselig lyder mærkeligt. Men jeg vil ikke sige, at jeg lider af flyskræk. I øvrigt ved jeg, at man på særlige seminarer kan lære, hvordan man bliver sin flyskræk kvit. Information er vigtig, og det er vejrtrækningen også. Folk med stor viden om dette problem siger, at kan man styre sin vejrtrækning, kan man også styre sin angst.

Kender du til flyskræk?